Kundecase: OBOS Block Watne og framtidens kundereise

Jan SkarsteinKundehistorier, Focus RATLeave a Comment

3D rendret enebolig med hage

OBOS Block Watne og framtidens kundereise

Da OBOS Block Watne skulle i gang med sin nye digitale strategi var Focus Software klar som samarbeidspartner. 

Digital strategi som utgangspunkt

Obos Block Watne er Norges største boligprodusent med over 600 ansatte fordelt på 18 kontorer i hele landet. OBOS Block Watne skulle finne nye løsninger for sine arkitekter, og ta steget inn i en integrert BIM-verden.

Dette var et viktig strategisk spørsmål. Utfordringen var å gå gjennom en digitaliseringsprosess og finne et system som både tok for seg samhandling og informasjonsflyt på tvers av avdelingskontorer, og effektiv utarbeidelse av tegninger og planer i en større BIM-sammenheng, fra tidligfase områdeutvikling og planlegging, salg, design og konstruksjon av boligene, produksjon, ferdigstilling, overlevering og videre til vedlikehold og eventuell ombygging.

En annen utfordring var å finne en løsning som er en del av et stort økosystem slik at det blir lettere å få tak i kvalifiserte medarbeidere i framtiden.

Konkrete mål og ønsker

  1. Finne en effektiv BIM-løsning for arkitektene i hele landet.

  2. Sikre informasjonsflyt og samhandling på tvers av alle avdelingene.

  3. Sikre en helhetlig kundereise for sine kunder fra kjøp via innflytting til bo og drift.

Autodesk Revit og Focus RAT som løsninger

Autodesk Revit ble valgt som løsning. For å nå målene i prosjektet om effektivt arbeid or rask igangsettelse stilte Focus Software med en rekke tilleggsløsninger.

For å sikre effektivt arbeid med romareal, og dør- og vinduskjema i Revit ble Focus RAT, en utvidelse til Revit utviklet av Focus Software for arkitekter løsningen.

For å komme raskt i gang ble det utviklet et tilpasset opplæringsprogram med Focus Software sine senior Revit-konsulenter slikt at OBOS Block Watne sine arkitekter kunne få mest mulig ut av sine nye verktøy så raskt som mulig med effektive arbeidsflyter.

Opplæringen var forankret i et solid BIM-tankesett hvor samhandling og informasjonsutveksling stod sentralt.

Raskt i gang med effektiv produksjon

Ved hjelp av Focus Software sine verktøy og konsulenter kom OBOS Block Watne raskt i gang med sin nye digitale strategi, og arkitektene kunne produsere uten noe særlig tap av effektivitet.

Dette var et godt resultat med tanke på at det ikke bare var snakk om innføring nye tegneverktøy, men en implementering av en komplett digitaliseringsstrategi med helt nye arbeidsflyter og prosesser.

Med de nye løsningene går samhandlingen på tvers av avdelingene smidigere enn før.

Samarbeidspartner for framtiden

Mato Matic leder av prosjekteringsavdelingen i OBOS Block Watne påpeker at OBOS Block Watne søkte en leverandør som skulle hjelpe de i gang med løsningen og videre være en samarbeidspartner i tiden fremover for hele tiden å se nye muligheter som digitalisering åpner for.

Samhandling internt, med leverandører og kunder blir viktige fokusområder fremover, og dette prosjektet var et stort, viktig steg i den retningen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.